Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.04.2021 17:34 - Млякото, Млякото
Автор: leonleonovpom2 Категория: История   
Прочетен: 4961 Коментари: 21 Гласове:
40


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 Като дете, сутрин рано, по улиците на града минаваше каруца, натоварена  с мляко!  Прясно и кисело!Продавачът,  освен да раздава прясното и кисело мляко и да прибира празните стъклени буркани, имаше още една сериозна задача!
Да вика с все сила-Млекарят! Млекарят минава!
 Да събуди заспалите и те  да се приготвяг, да не го гонят после с бурканите  по улиците!  Е, за такива, като му остане мляко, минаваше и втори път, но така си усложняваше задачата....

На хлапета като нас, това беше забавно! И се бяхме изхитрили, да подаваме лъжлив сигнал за идването му!  Детските гласове ни издаваха, но по- трудно чуващите се хващаха в капана! Често млекарят е още в долния край на града, но сигналът ,че идва ,е подаден вече в горния?
Произнасяше го с особена интонация, бяхме я овладяли, така ,че всичко беше ОК!

Възрастните, свикнаха бързо, казваха-лапешка работа и не се дразнеха!  Но продавачът беше бесен! Често пита някой от нас- Ти бе келеш, ти ли се правиш на млекар? Ще скъсам ушите на този, ако го хвана? Надали имаше някой, който да не се е правил, но отговорът беше -Не и не зная някой , да се прави на млекар!

Но да си дойдем на темата!  Млякото, благодарение на което светът е оцелял!
Откъде ли идва тази дума Какъв и е произходът?

В такива случаи винаги  се обръщам към латинския !Търся Рим Разбираемо!
Мляко на латински е ЛАК-LAC  Оттам идва и лакта, лактоза и така нататък
На френски, език производен на латинския, мляко е ЛЕ- LAIT Верински език, както казваше дядо ми С три букви, открая, да напишеш един звук-Е

Звучат като ,че ли близко?
Да приложим методът на сравнението ! От едната страна да поставим мляко или млеко А от другата, аналогът на латински и френски:

м ЛЕКо- ЛАК / Български- латински/

мЛЕко - ЛЕ / Български- френски

Интересно! Нямате ли чувството, че наименованието на мляко на латински и френски , тоже/ тоже е староБългарска дума/, е резултат от леко поокастряне на Българската дума?
Аз поне така го виждам ? Нещо не им е харесала, дълга е, отнема повече време произнасянето и/ прононсиасион на френски, пак съмнителна близост/ и са  я поокастрили, да не ги затруднява!
Такава ще да е работата, вероятно?
Това в областта на вероятностите
Иначе езиковедите, както при Българския кашкавал,сигурно  отдавна математически знаят истината Извели са я с теорема!

Каква е при кашкавала истината ли?  Ами идвала думата  от италианското качокавалло, през Румънският минавало  името му? Въпреки отчаяните напъни на италианците, да ни докажат ,че качокавалло и нашият кашкавал нямат нищо общо помежду си!?  И технологично,  и търговски !
Отделно ,че румънците са говорели Български допреди сто и петдесет - 200 години и пишели най- вече на Български , а кашкавалът не си знае годините, от които се произвежда на нашите земи!?От памтивека още!
Така ,че ,излиза ,че сме правили кашкавал, но не сме знаели името му? На остров Тамбукту или в "Маскарагад", правят така!

Да се върнем на млякото Няма да кажа ,какво мисля относно името м!у!Тарикатски, да чуя мнения, автентични!
Чакам ги!

П.П. - Бях написал това като коментар в един постинг! Но лош спомен там, ме преориентира!  И ето, постингът в резултат!




Гласувай:
41


Вълнообразно


1. dobrodan - Ето какво виждам.
24.04.2021 18:38
Гръцкият епичен поет Хезиод нарича северните племена ХИПЕ(МОЛГИ) „ кобилари".
Оттам идват доста производни съществителни, но точната дума мляко не мога да изведа убедително. Звуковите преходи дават известни насоки, обаче.....
Догадки много, но не са твърди :).
цитирай
2. leonleonovpom2 - Здравей, Краси!
24.04.2021 19:35
1. dobrodan - Ето какво виждам.
18:38
Гръцкият епичен поет Хезиод нарича северните племена ХИПЕ(МОЛГИ) „ кобилари".
Оттам идват доста производни съществителни, но точната дума мляко не мога да изведа убедително. Звуковите преходи дават известни насоки, обаче.....
Догадки много, но не са твърди :).
цитирай
Изтрий

Да, така е!
Но когато нещата не са убедителни, влиза в дийствие методът на сравнението!
Тук, там, на трето място, близки са, вече нещата стоят другояче!

Хубава вечер!
цитирай
3. kvg55 - leonleonovpom2,
24.04.2021 20:30
Да така беше. И при нас минаваше млекар.
цитирай
4. leonleonovpom2 - Здравей, Краси!
24.04.2021 20:45
3. kvg55 - leonleonovpom2,
20:30
Да така беше. И при нас минаваше млекар.
цитирай
Изтрий

Може да не сме живели охолно, но интересни времена бяха!
Имаше живот, задружност ! По спортному, бяхме отбор, във всичко!
Но, всяко нещо с времето си!

Хубава вечер, приятелю!
цитирай
5. panazea - Здравей !
24.04.2021 21:47
За сега нямам убедителни доказателства , но ще намеря , когато най-малко очаквам.
Например , ако сравним на няколко езика , как произнасят Млечния път.
Сигурно ще излезе нещо. Аз ще пробвам , пък докъдето стигна.
Пан
Ха , в блога има още , които не знаят коя съм и се терзаят.
Представяш ли си ?
Да им имам терзанията .
Панацея
цитирай
6. leonleonovpom2 - Здравей, Тони
24.04.2021 23:22
5. panazea - Здравей !
21:47
За сега нямам убедителни доказателства , но ще намеря , когато най-малко очаквам.
Например , ако сравним на няколко езика , как произнасят Млечния път.
Сигурно ще излезе нещо. Аз ще пробвам , пък докъдето стигна.
Пан
Ха , в блога има още , които не знаят коя съм и се терзаят.
Представяш ли си ?
Да им имам терзанията .
Панацея
цитирай

Млечен път е виа лактеа на латински На италианскимлечен е виа латтеа Латте е мляко на италиански
Идеята ми е , че строежът на думите на тези три езика е близък до Българската

Какво ги тормози тези приятели, какво искат да знаят за тебе? Да не са някои бивши ченгета? Те са така любознателни!

Лека нощ, Тони
цитирай
7. leonleonovpom2 - Все пак, мисля че думата мляко си е ...
24.04.2021 23:33
Все пак, мисля че думата мляко си е местна ,тук ,балканска дума! Съхранена при нас
А , ако се придържаме към историческия извор" Одисея" ,фригиецът Еней я е внесал на Апенините, където мЛЕКо се ле променило на ЛАК!
цитирай
8. panazea - Гърците при записването са променили думите до неузнаваемост.
25.04.2021 00:58
La Via Lactea , griego - Galaxias kyklos , Галаксиас- мляко.
Галактика било мляко , киклос, цикъл - кръг . Млечен кръг.
Разбира се , че си прав. Думата си е наша , но изкривена до неузнаваемост.
цитирай
9. leonleonovpom2 - Здравей, Тони!
25.04.2021 07:41
8. panazea - Гърците при записването са променили думите до неузнаваемост.
00:58
La Via Lactea , griego - Galaxias kyklos , Галаксиас- мляко.
Галактика било мляко , киклос, цикъл - кръг . Млечен кръг.
Разбира се , че си прав. Думата си е наша , но изкривена до неузнаваемост.
цитирай
Изтрий

Те са известни специалисти в присвояването на чужди постижения и приписване на себе си на чужди заслуги До такава степен ,че на някои честни техни учени им става дори неудобно
И казват, че заслугите на гърците не са толкова в създаване на световни постижения , а в съхраняване на създаденото от предходни, по- развити от тях цивилизации!
Например Анхиало, било създадено от Милетски гърци Но се оказва ,че то си има известна тракийска царица в този период-Лесескепра, а по късни сведения сочат ,че траки живеят в града?
И става ясно, че на гърците е даден емпорион-пазар, да търгуват с местното население Възможно е в него да са създали малко селище! Но това не означава ,че мястото е било пусто, преди да се установят в него Иначе ,няма и следа от Основателите от Милет!?

Хубав празничен ден!
цитирай
10. nedovolen - Честита Цветница!
25.04.2021 08:26
Като дете, дядо ми бе овчар известно време. Ходих да му помагам. И пиех сурово мляко от гюма. Няма разстройство, няма болести...
Човек е единственото животно, което пие мляко през целия си живот. Така ли е при животните.
За произхода на думата не знам, само, че млякото произхожда от кравата, овцата...
Сега много деца мислят, че млякото произхожда от кутийката в магазина.

:)))
цитирай
11. leonleonovpom2 - Честита Цветница и на тебе, Николай!
25.04.2021 09:10
10. nedovolen - Честита Цветница!
08:26
Като дете, дядо ми бе овчар известно време. Ходих да му помагам. И пиех сурово мляко от гюма. Няма разстройство, няма болести...
Човек е единственото животно, което пие мляко през целия си живот. Така ли е при животните.
За произхода на думата не знам, само, че млякото произхожда от кравата, овцата...
Сега много деца мислят, че млякото произхожда от кутийката в магазина.

:)))
цитирай
Изтрий

Е, нали трябва по нещо да се отличаваме от животните!
Но пък , като им пием млякото, излиза ,че сме им техни, доведени деца!?
Но и те са доволни, че се полагат грижи за тях!
Баба ми и дядо ми имаха седем кози И старша между тях Тя отговаряше за излизането им сутрин на паша, като мине пастирът със стадото И за прибирането им вечер И действаше като часовник, с блеене ,показваше на дядо ми, че трябва да им отвори входната врата ! Една сутрин бях в работилницата му Козата блееше, но дядо ми нещо ми разправяше и не отиваше да отвори голямата порта! По едно време козата си показа главата на прозореци и гледаше втренчено вътре! Какво прави този човек, защо не отваря?
Дядо ми скочи После ми се скара - Ти бе шашкънин, като виждаш ,че съм се залисал, защо мълчиш, не ми казваш, че козата ме вика?
Големи сладури бяха
Днешните деца нищо не знаят От рода на волни детски игри Дъщерята, като дете ,видя веднъж една козичка в града Издебна ,да не я чуят и тихо ме попита- Това малко магаренце ли е?
Не издържах, да не се засмея, но веднага я успокоих, че аз съм виновен ,че не знае Не съм и показал козичка!
Иначе, децата, може да мислят ,че млякото идва от компютъра даже?
Но са факири с компютъра Все едно ,че са от него раждани?

Хубав празничен ден, приятелю!
цитирай
12. shtaparov - Здравей приятелю- както написах и ...
25.04.2021 10:04
Здравей приятелю- както написах и при Марин,думата МЛЯКО означава МАКО (с добавено "Л")- Произхождащо от Макята (от Майката).
цитирай
13. get - До 7. leonleonovpom2 - " ... мисля че думата мляко си е местна ,тук ,балканска дума!" - И не само ... ?
25.04.2021 12:03
leonleonovpom2 написа:
Все пак, мисля че думата мляко си е местна ,тук ,балканска дума! Съхранена при нас
А , ако се придържаме към историческия извор" Одисея" ,фригиецът Еней я е внесал на Апенините, където мЛЕКо се ле променило на ЛАК!


Тъй като и в англи-соксанските думата звучи МИЛК ... Не гръцкото галаксси?

Странното е че, в НАЙ-СТАРИТЕ ПЛАСТОВЕ/ОБРАЗЦИ/ на гръцки и латински езици ... Припомням МЪРТВИ КЪМ МОМЕНТА!
Намираме СИНОНИМНИ НА СЪВРЕМЕННАТА НАША - ЗВУЧАЛИ:
- amЕlgО, на античен-"гръцки";
- mulgeo, на вулгарния или още ПРЕДРЕФОРМЕН, възникнал от време на ИМПЕРИЯТА латински.
цитирай
14. vled - МЛАКО е тракийска дума,
25.04.2021 12:45
МЛАКО е тракийска дума, станала при българите и балканците на Мляко, Млеко.
В немски Milch,
В скандинавските езици Melk,
В английски Milk,
което е разместване на звуковете/буквите за което така и не запомних думата.
В романските езици основата e латинското LAC, която е опростено от mLAKo.
Връзката е очевидна и търся съмишленици за разработване и налагане на идеята,че тракийският език е
търсеният праезик на индоевропейцинте.
Много вече се натрупаха историческите и лингвистични доказателства за тази идея, в която силно вярвам!


цитирай
15. leonleonovpom2 - Здравей, Ангеле!
25.04.2021 12:52
shtaparov написа:
Здравей приятелю- както написах и при Марин,думата МЛЯКО означава МАКО (с добавено "Л")- Произхождащо от Макята (от Майката).


Човек трябва да разговаря с хора, които чуват И мислят!

Набито ни е ,че сме номади, азиатци Един вид потребители, нищо не даващи?
И се изхожда от тази позиция?
Да, но не е така!
Случайно ли България в продължение на повече от два века е била една от трите велики сили в Европа!? А в Тъмните векове, когато държавата ни е била в Украйна, не се знае какво е било положението Но щом като само един клон от Българите е постигнал това, могат да се правят изводи за останалите!
И да се мисли, какво ли е станало с другите четири или пет клона, като се добави Кий! И с тези ,които са останали там!Повтарям го ,за кой ли път, но това е извод Хърватската Академия на науките! Че хърватите произхождат от Кубратовите Българи!
Е, нещата така си отиват на мястото!

Хубав празничен ден, приятелю!
цитирай
16. leonleonovpom2 - Здравей, Гет!
25.04.2021 13:01
13. get - До 7. leonleonovpom2 - " ... мисля че думата мляко си е местна ,тук ,балканска дума!" - И не само ... ?
12:03
leonleonovpom2 написа:
Все пак, мисля че думата мляко си е местна ,тук ,балканска дума! Съхранена при нас
А , ако се придържаме към историческия извор" Одисея" ,фригиецът Еней я е внесал на Апенините, където мЛЕКо се ле променило на ЛАК!


Тъй като и в англи-соксанските думата звучи МИЛК ... Не гръцкото галаксси?

Странното е че, в НАЙ-СТАРИТЕ ПЛАСТОВЕ/ОБРАЗЦИ/ на гръцки и латински езици ... Припомням МЪРТВИ КЪМ МОМЕНТА!
Намираме СИНОНИМНИ НА СЪВРЕМЕННАТА НАША - ЗВУЧАЛИ:
- amЕlgО, на античен-"гръцки";
- mulgeo, на вулгарния или още ПРЕДРЕФОРМЕН, възникнал от време на ИМПЕРИЯТА латински.
цитирай
Изтрий

Радвам се, че коментираш!
Нямаме самочувствие, каквото имат някои, при това без покритие

Млякото, прекрасна, звучна дума!Да търсим произхода й другаде, при други ?При положение ,че сме люлката на Европейската цивилизация! Ами името на Слънцето, в употреба при нас, както и Рая ,водят директно към Египет!?

Човек, като се заеме с нещо , трябва да го прави със самочувствието на можещ!
Иначе да не се заема, дори и с история От позицията аз не знам и не мога, но други могат!
И да облъчва останалите с това!

Хубав ден, приятелю!
цитирай
17. leonleonovpom2 - Здравей, Виед!
25.04.2021 13:38
vled написа:
МЛАКО е тракийска дума, станала при българите и балканците на Мляко, Млеко.
В немски Milch,
В скандинавските езици Melk,
В английски Milk,
което е разместване на звуковете/буквите за което така и не запомних думата.
В романските езици основата e латинското LAC, която е опростено от mLAKo.
Връзката е очевидна и търся съмишленици за разработване и налагане на идеята,че тракийският език е
търсеният праезик на индоевропейцинте.
Много вече се натрупаха историческите и лингвистични доказателства за тази идея, в която силно вярвам!




Да, подкрепям написаното от тебе!
Трябват ти обаче хора със самочувствие ! Историците са общо взето опортюнисти Хора защитаващи чужди мнения На по- силния!
Човек трябва нахакано да защитава това ,което твърди! Тогава идва и резултатът Почне ли с усукване, ама този казва това, друг- онова и накрая забравя ,той какво казва, от такъв резултат не може да се очаква!
Само вреда!

Хубав ден!
цитирай
18. leonleonovpom2 - Честит имен ден на всички, носещи ...
25.04.2021 14:07
Честит имен ден на всички, носещи имена на цветя!
цитирай
19. shtaparov - Здравей приятелю- както написах и ...
30.04.2021 12:24
leonleonovpom2 написа:
shtaparov написа:
Здравей приятелю- както написах и при Марин,думата МЛЯКО означава МАКО (с добавено "Л")- Произхождащо от Макята (от Майката).


Човек трябва да разговаря с хора, които чуват И мислят!

Набито ни е ,че сме номади, азиатци Един вид потребители, нищо не даващи?
И се изхожда от тази позиция?
Да, но не е така!
Случайно ли България в продължение на повече от два века е била една от трите велики сили в Европа!? А в Тъмните векове, когато държавата ни е била в Украйна, не се знае какво е било положението Но щом като само един клон от Българите е постигнал това, могат да се правят изводи за останалите!
И да се мисли, какво ли е станало с другите четири или пет клона, като се добави Кий! И с тези ,които са останали там!Повтарям го ,за кой ли път, но това е извод Хърватската Академия на науките! Че хърватите произхождат от Кубратовите Българи!
Е, нещата така си отиват на мястото!

Хубав празничен ден, приятелю!

Така е,спор няма- хубав ден и на теб,весели празници!
цитирай
20. schumpov - Няма да пиша за думата -мляко, ще ...
02.05.2021 19:14
Няма да пиша за думата -мляко, ще напиша нещо за млекаря.
През 1973-5 година бях на морска почивка в частна квартира в гр.Варна. Кащата беше стара аристократична. Хазяите също бяха възраста двойка, дядото бивш корабен капитан. Всяка сутрин точно в определен час пристигаше млекар , възрастен гагауз, сърбаха турско кафе и говореха на турски. Тава явно бе последната доставка защото разговорът се проточваше дълго. Веднъж поканиха и мене на кафе. Седнах. Хазаинът ме разпита какъв съм, що съм, обясняваше на турски на гагаузина. Млекарят скалъпваше някакво питане към мене и капитана го превеждаше. Изпих си кафето и станах с извинението, че не разбирам турски и им преча на хубавата разговорка.
Светли празници за всички, дори и за онези с които не си разбираме от приказката.
цитирай
21. leonleonovpom2 - Христос воскресе, приятелю!
02.05.2021 22:32
schumpov написа:
Няма да пиша за думата -мляко, ще напиша нещо за млекаря.
През 1973-5 година бях на морска почивка в частна квартира в гр.Варна. Кащата беше стара аристократична. Хазяите също бяха възраста двойка, дядото бивш корабен капитан. Всяка сутрин точно в определен час пристигаше млекар , възрастен гагауз, сърбаха турско кафе и говореха на турски. Тава явно бе последната доставка защото разговорът се проточваше дълго. Веднъж поканиха и мене на кафе. Седнах. Хазаинът ме разпита какъв съм, що съм, обясняваше на турски на гагаузина. Млекарят скалъпваше някакво питане към мене и капитана го превеждаше. Изпих си кафето и станах с извинението, че не разбирам турски и им преча на хубавата разговорка.
Светли празници за всички, дори и за онези с които не си разбираме от приказката.


Да ,тези години, въпреки ,че не бяха богати, в тях имаше човещина в отношенията

Хубави празнични дни!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: leonleonovpom2
Категория: История
Прочетен: 9137771
Постинги: 1348
Коментари: 29647
Гласове: 102598
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031